zondag 12 december 2010

Carrosserie!

Carrosserie voorbereidingen! Gelukkig had ik wat tijd deze week, met op de planning: het uitzagen van het gat waar het uitlaatspruitstuk door het zijpaneel komt! Bij het monteren van het spruitstuk wordt heel snel duidelijk dat hier alles dicht bij elkaar zit. Een aantal kabels en onderdelen zullen toch afgeschermd moeten worden van de hitte, hier kom ik waarschijnlijk in het vervolg van de bouw wel op terug. Met behulp van aan elkaar geplakte pizzadozen heb ik een sjabloon gemaakt en een eerste kleine uitsparing gemaakt. Bij het passen blijkt al snel dat je iets meer ruimte nodig hebt om te manoeuvreren. Dus na meerdere malen de uitsparing te hebben vergroot moet het nu lukken.

Om uiteindelijk de sjabloon over te zetten op het zijpaneel heb ik het linker zijpaneel geplaatst, maar dan kom je al snel tot de ontdekking dat je dus ook de achterzijde, het rechter zijpaneel, spatborden en de scutlle moet plaatsen anders weet je nog niet wat de exacte positie wordt voor de uitsparing!
En dan begint het gepuzzel, eerst moet de achterzijde met de zijpanelen uitgelijnd worden, een klus waar je toch met enige twijfel aan begint want al snel blijkt dat je aan de carrosseriedelen moet gaan vijlen, boren en slijpen. En dan slaat de twijfel toe, zit er niet teveel spanning op, waar moet je vijlen, etc, etc. Toch maar even feedback gevraagd van Rob, hij had dezelfde ervaring, dus starten!
Nadat ik de zijpanelen en de achterzijde had bijgewerkt en in de juiste positie had geplaatst (met klemmen) heb ik de achterzijde vastgezet. En toen begon het eerste avontuur; het uitzagen van het gat voor de tankdop. Meten, meten, meten, meten……., twijfel, meten, meten en toch maar zagen, hiervoor heb ik gatenzagen in diverse maten. Maar ik heb al zoveel ellende gehoord van het boren en zagen in gelcoat, dat de stukken er van af kunnen vliegen/breken. Met angst heb ik het eerste gat gezaagd, brede schilderstape om op af te tekenen en in het midden een klein 4 mm gaatje geboord, weer controleren en daarna met de gatenzaag, zonder enige druk het gat zagen, wat eigenlijk bijzonder goed en makkelijk gaat. Daarna was het tijd voor de uitlijning van de rollbar, weer eerst brede schilderstape aanbrengen en het hele meetproces van meten, controleren, twijfel, meten begint weer. Maar ook de rollbar zit er strak in. Daarna heb ik de gaten voor de gordels gezaagd. Ik heb 3-puntsgordels dus had ik slechts 2 gaten hiervoor nodig en nog even de gaten voor de zijknipperlichten in de zijpanelen. Uiteindelijk heb ik hier ongeveer 10-12 uur aan gewerkt maar toen ik alles aan het opruimen was, en geloof me dit geeft een enorme rotzooi, kwam ik tot de conclusie dat ik het gat voor het uitlaatspruitstuk nog moest zagen. Dat doen we dan volgende week maar! Als het gat dan eindelijk gemaakt is, worden alle delen er weer afgehaald en ga ik alles in de motorruimte en bij de tank definitief plaatsen en vastzetten!

Aantal uren gewerkt: 12 uur.
Totaal aantal uren gewerkt: 99 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten